Coffee Bay! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tineke Jager - WaarBenJij.nu Coffee Bay! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tineke Jager - WaarBenJij.nu

Coffee Bay!

Door: tinekedejager

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molo lieve mensen!

Deze week ging heel erg snel voorbij! Maandag was ik vrij, dinsdag had ik tot half 5 les, en toen was het alweer weekend! Echt heel erg lekker! Dit heb ik met mijn klasgenoten even gevierd en ’s avonds heb ik heerlijk gepoolt met mijn klasgenoten!

Verder was mijn week niet zo heel erg interessant. Je begint wel te merken dat het hier herfst word.. Het weer word anders. Woensdag zouden we lekker eventjes naar het strand, maar toen we net 5 minuten lagen, kwam er veel bewolking en ging het hard waaien. Op het strand, wanneer het hard waait, is echt niet fijn, omdat je dan gezand stormt word. Helaas pindakaas. Toen hebben we maar met z’n allen in de tuin gezeten en het spelletje ‘Wie ben ik’ gedaan. Ik was Sebastiaan van Ariel, waar ik nooit op ben gekomen zonder het liedje.
Goed, al met al wel een hele leuke dag gehad!

Donderdag heb ik eerst een lesje Nederlands aan een klasgenoot gegeven, omdat die naar Nederland komt in Juni! Ze gaat naar Leeuwarden en hier hebben we veel zin in! Kan haar natuurlijk al het leuke van Leeuwarden laten zien! =)

Na de lunch begon het echte weekend! We zijn met z’n zevenen vertrokken naar Coffee bay!
Dit was een hele reis van wel 6 uren. Afrika is groot, en alles ligt ook ver van elkaar vandaan.
Het eerste opstakel was, dat we lang moesten wachten omdat ze bezig zijn met de weg.. In Afrika zijn ze met heel veel wegen bezig. Dan beginnen ze, en dan vinden ze het nodig om nog een weg te doen, dus blijft die andere weg er eigenlijk een beetje bij.. Heel vervelend, want ze zijn echt bijna overal bezig met de weg!
Na dit, reden we heerlijk door, totdat onze taxichauffeur te hard aan het rijden was. We werden aangehouden door de politie, en de politie is in Afrika nog al corrupt. We zaten in de auto en het duurde echt best wel heel erg lang.. Dus we zaten allemaal een beetje van; what’s gebeurd? Maar het viel allemaal wel mee. Op een gegeven moment liep de agent langs en zei dat we niet zo serieus moesten kijken en dat het allemaal wel mee viel! Wat het ook deed, hij had namelijk alleen maar een boete.
Ook waren er hobbels op de snelweg… nouu, meneer had die niet gezien en we gingen volle vaart eroverheen, en nee niet 1 keertje, maar meerdere malen.. zucht.

In Coffee bay heb je de hole in the wall, maar wat wij als eerste gezien hebben is holes in the road.. De weg naar coffee bay is echt heel erg slecht. En er zaten ontzettend veel gaten in de weg! Onze chauffeur probeerde deze te ontwijken, maar naar onze mening reed die er vaker in, dan dat ie ze aan het ontwijken was! Dit was weer een hele reis.

Eenmaal aangekomen in Coffee bay, hebben we heerlijk gegeten en daarna lekker gezeten met een drankje. Er werd een poolcompetitie georganiseerd en we waren natuurlijk van de partij. Het was een beetje anders dan je normaal pool speelt, maar het was heel leuk! Je had twee levens, en je speelde om de beurt. Als je een bal erin speelde, spaarde je een leven, miste je de bal, ging er een leven vanaf. Natuurlijk was ik na 2x stoten al dood. Daarna nog even gezellig gezeten en toen was het bedtijd.

Vrijdag waren we alweer vroeg wakker en gingen we de hole in the wall bezoeken! Dit was nog een hele klim, want we moesten hoge bergen op! Onze ‘gids’’ vertelde over de geschiedenis van de Xhosa cultuur en over de naam Coffee bay. Deze is ontstaan doordat er vroeger een koffie schip vast heeft gezeten in de bay van Coffee Bay. Dit schip heeft toen koffie gelekt een daardoor kwamen er koffiebomen, maar daar is nooit goed voor gezorgd, dus zijn die er al niet meer. Zo komt Coffee bay dus aan de naam.
Tijdens de hike hebben we hele mooie natuur gezien. Het is zo ongelofelijk mooi, je kunt het je nog steeds niet voorstellen, en elke keer sta ik weer versteld van de natuur hier.. We kwamen een waterval tegen, maar omdat het geen regenseizoen was, normaal gesproken wel, maar het hele klimaat is in de war, was het dus een droog staande waterval!
Na een ontzettend lange en vermoeiende hike, wat ik wel mag zeggen, want op 1 punt stonden we allemaal hijgend boven aan de berg.. kwamen we aan bij Hole in the Wall. Wauw, dat de natuur zoiets heeft veroorzaakt. Hole in the Wall is een rots, waar het water een heel erg groot gat in gemaakt, the hole. Dit was zo ontzettend mooi, en zo raar dat de natuur zoiets kan veroorzaken. Ik heb hier wel fotos van staan in mijn album, waar ik de link van op mijn facebook zet!
Hier hebben we heerlijk gezeten en lekkere tosties gegeten die bij het kampvuur zijn klaargemaakt. Dit vonden we een goed idee en gaan dit thuis ook nog doen!
Linda en ik zijn nog even het water in geweest en hebben nog mooie natuur gezien! Wat een heerlijk dagje!
Daarna zijn we in een rammel busje naar huis gegaan, wat echt heel erg cool was. Het was echt een oud oud busje, en een rammel busje, zo oud dat ie was. Het was chill, want er werd Afrikaanse muziek afgespeeld. Op een gegeven moment werd de muziek veranderd en kwam er opeens Rihanna op te staan.. Dit paste helemaaaaaal niet bij het busje, maargoed, het was gezellig en we hebben gelachen.

Eenmaal weer aangekomen bij onze Backpackers, hebben we even snel gedoucht en zijn we daarna naar het dorpje gegaan en hebben we bij een familie gegeten, een echte Xhosa Familie.
De weg hierheen was heel gezellig, want we hebben met z’n allen allemaal liedjes gezongen omdat ze geen muziek hadden! Heel erg leuk!
Toen we aankwamen bij de familie hebben ze voor ons gezongen en gedanst, en mochten wij ook mee dansen. Schudden met die kont! Dit was heel speciaal om mee te maken! Daarna gingen we eten, echt Xhosa eten.. De eerste gang was Pap, groente en een sausje.. Niet echt mijn smaak.
De tweede gang was iets van witte bonen met wat erdoorheen, met aromat eroverheen was dit prima te doen! =) Na het eten hebben we nog meer gedanst en gezongen en mochten wij de vrouwen vragen stellen en zij ons.
Ik moest naar de WC, en de WC is 5 minuten lopen van het huis, met een zaklamp erin, want het is ontzettend donker.. Toen ik de deur open deed, kwam er toch een lucht uit.. Niet te geloven, en allemaal beestje, ik had echt een kriegelig gevoel! Volgens mij heb ik nog nooit z’n kort bezoekje aan de WC gehad!
Na een heerlijke avond zijn we weer terug gegaan naar onze Backpackers.
We hoorden jambee’s bij een tentje naast ons. Daar zijn we heen geweest en het was heel gezellig! Ik heb zelf nog een nummer meegespeeld, wat heel erg leuk was!
Het was wel heel erg rustig.. Wat heel erg raar was, wat je in Port Alfred helemaal niet hebt, is dat wij als Nederlandse blonde dames, gewoon openbaar gefilmd worden de locals.. Heel erg raar.. Maargoed, dat maakte de avond niet minder en heerlijk gedanst! Na dat zijn we in een heel raar tentje geweest, waar we echt ook zo weer uit waren..
Toen nog tot de late uurtjes buiten gezeten bij onze Backpackers! Heel gezellig!

De volgende ochtend waren we alweer vroeg wakker en zouden we officieel een beach day hebben. Omdat het de hele nacht/dag regende, was deze afgelast. Wel hebben we heerlijk gesurft om 15.00. Daarvoor hebben we in wat winkeltjes gekeken en heb ik een heel leuk ding aan gehad, zie mijn fotos. Helaas zou ik dit gewoon zo niet aantrekken, dus heb ik het ook maar niet meegenomen!
Om 15.00 gingen we surfen. Ik was de enige die nog nooit op een board had gestaan, en dus had ik eerst priveles. Op het zand leren opstaan en de theorie. Daarna het water in. Al vrij snel stond ik, en had ik mijn eerste golf gepakt, met behulp van de instructeur. Zelf heb ik ook nog wel heel wat golven gepakt, superleuk! Ik leerde het op een soft board, wat iets makkelijker is, dan wanneer je het op een hardboard doet! Ik vond het echt ontzettend leuk!
’s Avonds voor het eten werd er een show opgevoerd door de kinderen van het dorp. Ze zongen en ze dansten. Dit was wel leuk! Daarna hebben we weer heerlijk gegeten, en hadden we een lekker stuk vlees van de braai! Die avond speelde dezelfde jambee band weer in dat tentje en zijn we daar weer geweest. Ik was kapot dus lag ik heerlijk vroeg in mijn bedje.

Zondagochtend begon al vroeg.. om 7.30 had ik, samen met Jetty, surfles. Vandaag op een hardboard gezeten, en mijn knieen zijn blauw! De golven waren veel sterker en de stroming ook, wat surfen veel moeilijker maakte. Ik bakte er echt helemaal niks van zondag. Gelukkig heeft de instructeur mij geholpen waardoor ik toch nog wat golven heb gepakt! En ik heb zelf ook nog 2 golven gepakt, zonder hulp van de instructeur.. God wat waren we kapot!
En een spierpijn dat we nu hebben!

Surfen is echt wel een zware sport, want je ligt in het water, en je moet je op een board drukken. Je gebruikt je armspieren echt heel erg! En daarom heb ik nu ook ontzettende spierpijn!

We zouden om elf uur op worden gehaald, wat half 2 werd, omdat onze chauffeur de vorige nacht op stap was geweest en zich had verslapen. Toen we bij de auto kwamen, had hij een kleinere auto meegenomen dan de heenweg, waar dus maar officieel 5 bijrijders in konden.. We waren al niet zo blij meer, maar dit spande echt de kroon. Wij gepropt in de auto, met onze bagage bij onze benen.. Zucht.
En hy was maar aan het lachen, nou zo grappig vonden wij het al niet meer!
Gelukkig verliep de reis opzich wel prima. We hebben lekker ergens gegeten, en toen we verder reden, realiseerde hij dat hij vergeten was te tanken, dus maar weer terug rijden. We kamen onderweg nog terecht in een onweer bui, maar wauw, deze was heel erg mooi! De flitsen waren zo duidelijk en het regende/hagelde zo hard! Was er weer iemand wat aan het vertellen, flits, waaaaauw, en toen weer door vertellen. Het was zoo mooi!
Linda heeft een nieuw talent uitgevonden, digeriedoo of hoe je dat ook maar mag spellen, bespelen!
Die lag namelijk in de auto en die heeft ze even bespeeld!
Oohjeetje, hij was ook nog verkeerd gereden.. dus waren we nog langer onderweg.. we zijn in totaal 8 uur onderweg geweest om weer thuis te komen..

Al met al was het een heerlijk weekend en veel leuke dingen gedaan! =)

Deze week word een week studeren voor mij, aangezien ik toetsen heb over een week.
Dus veel spannends ga ik niet beleven!
Ook moet ik nog een presentatie voorbereiden met mijn groepje! Maar ik heb er vertrouwen in!=)

Ik hoop dat ik van jullie ook leuke verhalen hoor, want dat is leuk! Ik wil natuurlijk heel graag weten hoe het in Nederland is, en wat jullie allemaal doen!

Liefs, Tien

  • 26 Maart 2012 - 08:32

    Esther:

    Tien!

    Als ik jouw verhaal lees krijg ik al helemaal zin in de vakantie als ik ook nog naar Coffee Baay ga! Nog twee weekjes! Helemaal zin in!

    XX

  • 26 Maart 2012 - 08:53

    Tryntsje:

    Frouuuuuu de Jager,

    no wat in ferhaal wer. Leuk hjer! Doch my ek mar in lekker kopke coffee, mei sûker graach!

    Fijn dast sa genietst, al binne de busritsjes wat minder..

    Goh en dyn earmspieren, dy moatte toch traint wurde mei folleybal! Kinst moai mei de Eastereiner feest oanslúte by Nelis, Jil en ik. Strak plan?

    Hjir skynt de sinne hearlik! Moarns is it noch wol kâld, dan kinne de wanten hast wol oan. Mar yn 'e leite is't lekker joh! Sa ha we freed mei syn allen op it terras sitten mei in soad wyn en bier. Nee wy dogge net oan kampfjoerkes hjer ;-)

    Dizze wike mar lekker yn 'e boeken, dan bist dêr ek mar wer fanôf. Ik sil dyn foto's noch efkes checke.

    Dag tsjikkie!

  • 26 Maart 2012 - 10:36

    Gera:

    Haha, je verslagen worden steeds langer! Leuk om te lezen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Tineke

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 20292

Voorgaande reizen:

04 Februari 2012 - 25 Juni 2012

Zuid Afrika, woehoe!

Landen bezocht: