Vrijwillergswerk/week 4 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tineke Jager - WaarBenJij.nu Vrijwillergswerk/week 4 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tineke Jager - WaarBenJij.nu

Vrijwillergswerk/week 4

Door: tinekedejager

Blijf op de hoogte en volg Tineke

04 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molo lieve mensen.

Ik heb een heerlijke woensdag gehad! We zijn vertrokken naar een school in de townships, waar we een bibliotheek gingen verven. Het was echt super en een ander kleurtje liet meteen al een groot verschil zien. Natuurlijk zaten we helemaal onder de verf, maar dat gaf helemaal niks. Op een gegeven moment was het pauze, en besloot ik om even te kijken bij Jetty en Eline, die les geven op die school. De kinderen zongen allemaal liedjes, en toen we terug kwamen bij de bieb, waren alle kinderen daar aan het zingen.
Esther en ik gingen hiervoor staan en hebben allemaal liedjes met deze kinderen gezongen.
Hier zijn filmpjes van, die ik ook zeker wel ga uploaden.
Daarna lekker even geluncht en toen nog verder met het verven. Tijdens het verven hebben we nog liedjes gezongen met kinderen, wat heerlijk was!
Ik kan niet omschrijven wat voor voldaan gevoel dit geeft, dat je met zo iets kleins, als een bibliotheek verven, of liedjes zingen met kinderen, zo tevreden kunt zijn.
Het voelt ontzettend goed wat we vandaag gedaan hebben!

Na deze heerlijke dag, was er nog een ‘braai’ op school. De zo gehete mid moduul braai. Omdat het de hele dag had geregend, is er een mexiaanse avond van gemaakt. Het was weer heel erg gezellig, en we hebben nog allemaal wedstrijdjes gedaan. Zo was er een wedstrijd van hete pizza eten, met echt heel veel pittige kruiden( waar wij niet aan mee gedaan hebben) En een wedstrijd tequila drinken. Het was heel erg gezellig, wat het overigens vrij vaak is!=p

Ik moet zeggen dat deze dag, me heel erg veel voldoening heeft gegeven. Zoals eerder al genoemd, het feit dat we met zo iets kleins, mensen zo gelukkig kunnen maken, het gevoel is onvoorstelbaar.

Vrijdag was ook weer een leuke dag. De dag begon met school, waarna ik om half 2 naar Ingubo, het project wat ik eerder al genoemd heb, ben gegaan om computer les te geven.
We waren met z’n 2’n en er waren wel 20 kinderen. Aangezien deze kindjes geen Engels kunnen spreken, of sommigen heel beperkt, was het heel erg moeilijk om ze wat te leren.
We hebben ze maar aan pacman of super Mario gezet. Of een heel leervol spelletje type faster, waar je dus woorden moet typen in een spelletje.
De kindjes hier zijn superlief, en er was 1 meisje die mij de hele tijd al mama noemde, en mijn aandacht wou. Dit meisje was nog heel erg klein, en ging dus ook niet achter de computer. Hier heb ik best een tijdje mee gespeeld, wat ze volgens mij heel erg leuk vond.

Eenmaal terug gekomen op school, was er een event. The shavathon. Er werd een middag georganiseerd om geld in te zamelen voor kanker. Dit was natuurlijk super, en naar mijn idee is er ook echt veel geld opgehaald. Mannen konden hun hoofd kaal laten scheren en hun haar laten doneren voor pruiken, ( Stenden Holigans, aangezien bijna alle mannen dit gedaan hebben) Voor de dames die dit niet zo zagen zitten om hun hoofd kaal te laten scheren, kon je je haar laten spuiten voor 20 rand. Dit heb ik natuurlijk gedaan, en ik had oranje, roze, groen en geel in mijn haar! Veel meiden liepen hiermee! Ook kon je je nog laten waxen, wat sommige mannen nog met hun benen hebben gedaan.. Dit moet echt pijnlijk zijn geweest!

Na het event, en onze haren weer onze normale kleur te hebben gegeven, zijn we met een groep uit eten geweest bij de THAI die net is geopend. Het was heerlijk! Echt een aanrader, en ook heel erg goedkoop. De mannen van ons huis hadden een braai, en zaten nog gezellig bij het kampvuur, waar wij bij aangeschoven zijn!
Weer een hele fijne dag gehad
Verder heb ik een ontzettend rustig weekendje gehad, wat echt heerlijk was. Zaterdag zouden we naar het strand, maar toen we eenmaal op het strand lagen, werden we gezandstormd, zo hard waaide het. Toen hebben we maar lekker in de tuin gelegen. Ik was in slaap gevallen, met als resultaat dat mijn billen hartstikke rood zijn, en zitten dus niet zo lekker meer zit.
’s Avonds hadden we een summer bal, wat niet echt een succes was, omdat het niet zo druk was. De aankleding van de dining hall was echt heel erg mooi, en iedereen had zich opgetut en mooi gemaakt. Inclusief Esther en ik. We hebben heerlijk lopen tutten, wat een leuk resultaat leverde, al zeg ik het zelf! Het was gezellig, en daarna zijn we nog op stap geweest.

Vandaag was een rustige dag. We zijn naar een gospel concert geweest, wat niet een heel groot succes was!

Volgende week weer spannende verhalen, omdat we het weekend weg gaan!
( link van de fotos komt op facebook, omdat ik nog niet al de fotos heb!)

Liefs, Tien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Tineke

Actief sinds 03 Jan. 2012
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 20308

Voorgaande reizen:

04 Februari 2012 - 25 Juni 2012

Zuid Afrika, woehoe!

Landen bezocht: