Town Ships - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tineke Jager - WaarBenJij.nu Town Ships - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Tineke Jager - WaarBenJij.nu

Town Ships

Door: tinekedejager

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molo lieve mensen,

Vandaag was een indrukwekkende dag, die nog niet voorbij is.
Vanochtend zijn we vertrokken naar de townships van Port Alfred, waar we dus de sloppe wijken kwamen te zien.

Er staan fotos op mijn facebook, maar jeetje, wat een verschil.
In het begin kwamen we in een township, waar nog wel gewone huizen stonden, en het dus allemaal nog wel meeviel, maar daarna kwamen we verder.
Eerst kwamen we, bij wat ze noemen, the dump, waar alle mensen in Port Alfred hun afval brengen, en waar mensen leven.. Je ziet kinderen door het afval gaan, om flessen te vinden, om die vervolgens aan het recycle bedrijf te verkopen voor 2 rand, ( 20 cent), je ziet mensen op autos springen, zodra ze de dump binnen rijden, zodat de spullen die in die auto zitten, van hen zijn, en ze die dus kunnen verkopen.
het is zo raar om te beseffen dat mensen daar ECHT leven.. Dat kennen wij nederlanders natuurlijk helemaal niet. Toen we verder reden, kwamen we langs allemaal huizen, gemaakt van platen, of van hout. Er staat wel een foto op mijn facebook hiervan. Er werd een verhaal verteld, dat het een dag zo hard regende, dat er een huis in is gestort, en er een vrouw overleden is.. Zo erg zijn die huisjes dus.. Daarna gingen we naar een community project van Stenden, we kwamen aan ,en alle kinderen lachten en zwaaien, wat elk kind doet uit een town ship, die zijn heel erg blij om ons te zien!
Het was superleuk, en een heel goed project. Ze waren aan het zingen en aan het dansen, en het is toch wel heel indrukwekkend allemaal. En ze zijn allemaal heel erg lief!
Het project probeert kinderen uit de Dump te halen, en ze dus op te nemen in dat project. Helaas gaan heel veel kinderen terug naar de Dump, omdat dat voor hen toch wel thuis is..
het was wel heel raar om kinderen tussen het vuilnis te zien..
Maargoed! Daarna zijn we nog gaan voetballen met de mensen uit de townships, wat echt superleuk was! Eerst gingen we voetballen tegen de kinderen, waar we dik ingemaakt zijn, maar jeetje, wat waren ze goed! Daarna gingen we tegen een team voetballen! Hartstikke leuk!

Dit wou ik graag even met jullie delen, omdat deze dag heel veel indruk op mij heeft gemaakt!

Liefs, xx

• 10 Februari 2012 - 15:30